Juhlapuheita, Strategioita Ja Humanistin Laskuoppia

Juhlapuheita, strategioita ja humanistin laskuoppia

Juhlapuheissa usein kuulee, miten yliopisto panostaa opiskelijoihin ja miten tärkeää on hyvä suhde opiskelijoiden ja opetushenkilökunnan välillä. Puhutaan mentoroinnista ja monesta muusta tärkeästä asiasta. Oman yliopistoni strategiassa on tavoitteena tulla huippuyliopistoksi vuoteen 2020 mennessä. Yksi tapa tavoitteen saavuttamiseksi on pienentää merkittävästi opiskelija-opettaja-suhdelukua sekä panostaa opiskelijoiden ohjaukseen (Aalto-yliopiston strategia, s. 15).

Kun mietin viime vuosina omalla kohdalla tapahtuneita muutoksia opiskelijamäärissä ja ryhmäkoossa, joudun surukseni toteamaan, ettei kehitys ole ollut yliopiston strategian mukaista. Monen vuoden ajan opetin keskimäärin kahdeksan ryhmää vuodessa ja jokaisessa ryhmässä oli keskimäärin 20 opiskelijaa. Vuoden aikana kauttani kulki laskennallisesti keskimäärin 160 opiskelijaa. Nykyään opetan noin kymmenen kurssia vuodessa ja maksimiryhmäkoko on 25 opiskelijaa. Näin ollen laskennallisesti kauttani voisi kulkea 250 opiskelijaa vuodessa. Parissa vuodessa laskennallinen opiskelijamäärä on noussut 90 opiskelijalla vuodessa. Eli suunta on täysin päinvastainen, kuin mitä on kirjattu Aalto-yliopiston strategiaan.

Mielestäni yliopistomme strategia on todella loistava, ainakin teoriassa. Koska kannatan teorian ja käytännön läheistä vuorovaikutusta, ehdotan että asioista päättävät tahot kaivavat strategian pöytälaatikosta tai intrasta ja oikaisevat pikimmiten nykyisen vinoon lähteneen kehityksen yliopiston strategian tavoitteiden mukaiseksi. Aikaa vuoteen 2020 on enää alle viisi vuotta ja huipulle on vielä matkaa. Nyt on korkea aika muuttaa kurssia ja panostaa sopivaan opiskelija-opettaja-suhdelukuun ja sitä kautta laadukkaaseen opetukseen ja ohjaukseen. Silloin olemme matkalla maailmanluokan yliopistoksi, jossa opettajalla on aikaa jokaiselle opiskelijalle. Nyt kun juhlapuheet on kuultu ja strategiat sorvattu edustuskuntoon, on aika kääriä hihat ja ryhtyä toteuttamaan niissä esitettyjä asioita. Me teemme yhdessä (huippu)yliopiston.

http://www.aalto.fi/fi/midcom-serveattachmentguid-1e4a08586319970a08511e49fb58bb5afcadd7bdd7b/aalto-strategia.pdf

Taija Votkin
Aalto-yliopiston lehtorit

 

sv | fi | en